מדוע נכשלים מקרים רבים של רילוקיישן?

שליחת מנהל לרילוקיישן היא תהליך יקר. מדובר בשילוח של חפצים אישיים שלו ושל משפחתו, כרטיסי טיסה, שכירת דירה שאינה זולה, בית ספר לילדים, ביטוח בריאות, מכונית, חפיפה בתפקיד ויש גם הוצאות נסתרות כמובן. ומה אם הרילוקיישן נכשל? מה עושים אם המנהל לא מסתדר עם הדרך בה האנשים סביבו פועלים וחושבים? מה קורה אם בת הזוג שלו מודיעה לו שהם חוזרים כי היא לא יכולה יותר?

כבר היו דברים מעולם, וכשזה קורה זה מהווה משבר בחיי המנהל וחור בכיס של החברה השולחת.

 

העיתון הסיני China daily בדק לפני מספר שנים ומצא כי קרוב ל-50% מהמנהלים הנשלחים על ידי חברות זרות לבייג'ינג מסיימים את שהותם לפני הזמן וחוזרים הביתה. סין היא דוגמה והיא לא היחידה, זה חוזר על עצמו בכל מקום אשר בו קיים פער תרבותי גדול בין מדינת המוצא למדינת היעד.

 

עובדת מדינה שנשלחה מישראל להודו לפני מספר שנים נאלצה לקצר את זמן השליחות שלה ולחזור בטרם עת כי החיים בהודו הפכו לבעלה לבלתי נסבלים.

 

בכל אחד מהמקרים הללו מדובר בבעיה שהכנה של המנהל, או המנהלת, יכלה למנוע.

 

מה גורם לכך?

 

נתקלתי במקרים כאלה לא פעם בעת ליווי של מחלקות משאבי האנוש של חברות טכנולוגיה ישראליות. במרבית המקרים מדובר במנהל הנוסע עם רעייתו (למרות שקיימים פה ושם גם מקרים של מנהלת הנוסעת עם בן זוגה, או של מנהל הנוסע לבדו). ובכן, אותו מנהל מוצא עצמו בסביבה הפועלת אחרת. אם זאת מדינה מזרח אסיאתית הוא יהיה מוקף באנשים מחייכים ומנומסים העובדים קשה ומעניקים לו כבוד רב. בין העובדים למנהלים נשמר דיסטנס רב, התקשורת רשמית ביותר וזמן רב יעבור עד שתהיה התחממות ביחסים ויתאפשר לשוחח באופן משוחרר. קיימת רגישות רבה; אנשים נעלבים בקלות והישראלי מנוע מלהתנהל בסחבקיות ודוגריות כמו בדרך בה בנה את הצלחתו בתפקיד הקודם בישראל. נכון, חלק מאפיונים אלה קיימים גם בארצות מערב אירופה וצפון אמריקה, אך באסיה הפורמליות נוקשה עוד יותר, הטקסיות מוקפדת יותר והתנהלותו של הזולת מובנת עוד פחות.

 

זה היה תיאור על קצה הצ'ופסטיק של קשיי הסתגלות במזרח אסיה, יעד הרילוקיישן הצומח במהירות הרבה ביותר לאחרונה, אך גם בדרום אסיה, באפריקה ובאמריקה הלטינית יהיו קשיים ופערים, גם אם הם יהיו אחרים, גם שם ההתאקלמות לא תהיה פשוטה וכלל לא בטוח שהיא תעלה יפה.

 

אותו אדם ישקיע זמן רב בכניסה לעבודה, יהיה לו הרבה מה ללמוד, יהיו לו התאמות רבות לעשות ולא תמיד הוא ידע היכן לתת את תשומת הלב, כיצד לפרש התנהגות של עובדים, כיצד ליצור מערכות יחסים פוריות, והוא עלול לעשות טעויות בתום לב, הוא ייתן פרשנויות שגויות לדברים שיאמרו לו, והוא ינסח דברים בצורה שלא תובן כהלכה לפעמים, כי הרי הכל פשוט חדש עבורו.

 

ומה קורה בסוף יום העבודה? הוא יחזור לביתו מותש. בזמן זה הוא ימצא מולו את רעייתו שלאורך היום הסתובבה בסביבה זרה בה איש לא התנדב לסייע לה, ניסתה לערוך קניות בחנויות בהן אין כיתוב של מחירים באנגלית, נתקלה באנשים המצחקקים במבוכה כשהיא מנסה לנהל אתם שיחה, וכששבה לביתה גילתה בדרך כלל כי העוזרת, שעלותה נמוכה בהרבה מאשר בישראל, הבריקה את הבית ולה אין אפילו את ההזדמנות להעביר את זמנה בדאגה למקום המגורים. כשבן הזוג מגיע הביתה מותש, עמוס בדברים שעליו לחשוב עליהם ומחפש פינה של שקט, היא לעומתו מלאת אנרגיות, בודדה, מחפשת אוזן קשבת, מחפשת מוצא לבדידות ולאנרגיה שהצטברה.

 

מישהו בקהל אמר "יועץ נישואין"? ובכן, עדיין לא דיברנו על הדרך ליצור אמון בקרב האנשים שאתם הוא פועל, הבנת התפקיד של  הממשל בעבודה שלו, הקושי של הילדים ליצור חברויות בסביבה בלתי מערבית זאת. אם הוא יתקשה להביא תוצאות במהירות זאת תהיה בעיה עבורו ועבור החברה, אם המשפחה תחליט לסיים לפני המועד את השהות במזרח (על מנת שלא להידרש לשירותיו של אותו יועץ נישואין, מן הסתם) זאת תהיה בעיה עבורו ועבור החברה. החזרתה של משפחה ושליחתו של עובד חלופי הם עסק יקר מאוד.

 

כיצד להגדיל את סיכויי ההצלחה של השליחה לרילוקיישן?

 

זאת לא רשימה מלאה של האתגרים שמציב תחום זה אך האתגר ברור, הסיכונים ברורים וגם הפתרון הנדרש הנו ברור: הכנה מראש. הנה כמה טיפים לשליחה נכונה בעלת סיכויי הצלחה משופרים: 

  • בדקו מראש את ההתאמה של העובד לרילוקיישן. הניסיון המצטבר מגלה לנו מה קווי האישיות שמאפשרים למנהל להצליח מהר וטוב בסביבה תרבותית שונה. האם המועמד שלכם מביא אותם אתו?
  • תנו לעובד הכשרה לקראת הסביבה שאליה יגיע, העלות שלה זניחה והערך שלה עצום. ההכנה צריכה לכלול היכרות עם צורת החשיבה במדינת היעד, הדרך בה נעשים דברים, כללי עשה ואל תעשה לצד הבנת הרציונל של הפעילות בדרך המקומית וכלים לניהול מו"מ, יצירת קשרים אישיים עסקיים, ניהול עובדים, יצירת שותפויות או כל משימה אחרת שתעמוד מולו.
  • חיוני שהחברה תעניק לעובד תמיכה וקשר במשך תקופת הרילוקיישן. התמיכה מתחילה מהתקופה של לפני הטיסה והיא לא כוללת רק דאגה לצד הטכני, המקצועי והחומרי של המעבר, הליווי צריך להיות קודם כל אנושי.

 

 

שיהיה בהצלחה!

 

ובכל דבר שתצטרכו אל תהססו לפנות אליי: יעוץ בבחירת המועמד, ליווי להכנת מערך רילוקיישן יעיל של החברה, וכמובן אימון מנהלים למנהל הנשלח ובן או בת זוגו

 

 

לשירותכם: טל רשף - 054-4606270 - tal@intelectual.co.il